Prioritnou témou odporúčaní pre slovenské školstvo našej expertnej skupiny pre vzdelávanie pred parlamentnými voľbami v roku 2023 bola potreba prehodnotiť odmeňovanie v systéme vzdelávania na Slovensku. Panovala, a stále panuje, zhoda v názore, že pilierom vzdelávania a výchovy sú učitelia. Pri pohľade na dlhodobú nespokojnosť s ohodnotením a pracovnými podmienkami pedagogického stavu, ich vekový priemer, narastajúci nedostatok vyučujúcich na mnohých školách (najmä BA kraj) a pretrvávajúcu nízku atraktívnosť tohto povolania je podľa nás zjavné, že systém odmeňovania na tento vývoj musí reagovať nielen tým, že budeme donekonečna debatovať len o plošnej valorizácií platov.
Z reprezentatívneho prieskumu nám na jar roku 2022 vyplynulo, že až 78 % ľudí na Slovensku si uvedomuje, že “lepšie spoločenské ohodnotenie, pracovné podmienky a vyššie platy pomôžu udržať a prilákať ďalších kvalitných pedagógov do slovenského školstva”. Rozhodli sme sa preto pri poslednom prieskume v septembri 2024 toto vnímanie overiť opäť a zistiť viac o postoji rodičov a širokej verejnosti k učiteľom a učiteľkám na Slovensku v rámci vzdelávacieho systému.
Vďaka podpore Férovej nadácie O2 bol v spolupráci s agentúrou 2muse realizovaný kvantitatívny ad-hoc prieskum na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie vo veku 18+ (1010 respondentov, v tom 329 rodín s deťmi na školách). Zber dát bol uskutočnený medzi 9. – 15. septembrom 2024.
Hlavné zistenia prieskumu
- Až 77% obyvateľov SR súhlasí, že “lepšie spoločenské ohodnotenie, pracovné podmienky a vyššie platy pomôžu udržať a prilákať ďalších kvalitných pedagógov do slovenského školstva”. Postoj sa od roku 2022 zásadne nezmenil. Najvýraznejšiu podporu má výrok v BA kraji – 85%. Neprekvapujúco.
- Že „základom dobrého vzdelávania a výchovy je kvalitný učiteľ“ súhlasí 92% obyvateľov SR, len 3% nesúhlasia. V prípade rodičov školopovinných detí je to 90%.
- 71% obyvateľov SR súhlasí, že “jedným z hlavných dôvodov zhoršujúcich sa výsledkov žiakov na ZŠ a ŠS je práve nedostatok kvalitných učiteľov”. V prípade rodičov školopovinných detí je to 75%.
- Podľa 56% občanov SR „v ich mestách/obciach síce nemajú problém nájsť učiteľov, ale ťažké je nájsť kvalitných učiteľov...“. Najvýraznejšie v Nitrianskom kraji – 65%. Len 15% občanov nesúhlasí, ostatní nevedeli zaujať stanovisko. V prípade rodičov školopovinných detí je podpora tohto výroku ešte výraznejšia – 66%, 14% nesúhlasí.
- 45% respondentov vníma, že na školách v ich meste/obci je vážny problém nájsť učiteľov. 22% s tým nesúhlasí a 33% sa nevedelo vyjadriť. Najviac sa s výrokom stotožnili obyvatelia v Bratislavskom kraji – 54%. Rovnako platí, že rodičia školopovinných detí tento problém vnímajú výraznejšie ako široká verejnosť – 54%.
- „Práca učiteľa/učiteľky opäť začína nadobúdať spoločenskú úctu a prestíž“ podľa 43% Slovákov. Necíti to tak 39%, pričom najpesimistickejší sú v tomto smere v Trnavskom kraji, kde nesúhlasí s tvrdením až 52% ľudí. Naopak v prípade rodičov školopovinných detí je optimizmus väčší ako u širokej verejnosti a s výrokom súhlasí 48% z nich.
- Takmer dve pätiny rodičov (38%), ktorých deti študujú na strednej alebo vysokej škole nabáda svoje deti/vnúčatá na štúdium pedagogiky a následnú kariéru učiteľa/učiteľky. 52% rodičov tak ale nerobí.
Graf č.1 – postoje širokej verejnosti k vybraným témam

Graf č.2 – postoje rodičov školopovinných detí

Udržanie a prilákanie kvalitných pedagógov do slovenského školstva
Viac ako tri štvrtiny slovenského obyvateľstva stále súhlasí s tvrdením, že “lepšie spoločenské ohodnotenie, pracovné podmienky a vyšší plat by pomohli udržať a prilákať nových kvalitných pedagógov do slovenského školstva”. V porovnaní s predošlým meraním v januári 2022 teda nedochádza k výraznejšej zmene postoja. Rovnako ako v roku 2022 zároveň platí, že názor rodičov školopovinných detí kopíruje postoj širokej verejnosti. Môžeme teda konštatovať, že aj keď mnohí namietajú nárok, prípadne potrebu zvyšovania platov učiteľov a investovanie do zvyšovania kvality podmienok pre ich prácu, drvivá väčšina z nás chápe, že bez toho nám tí najšikovnejší z nich budú zo školstva odchádzať a mladých šikovných učiteľov bez toho do systému nedostaneme.
Ak teda v otázke odmeňovania/motivácie rešpektujeme základné zákonitosti pracovného trhu, nie je na výber. Otázkou teda skôr ostáva, ako to uskutočniť v rámci kapacít verejných financií SR a zároveň účelne, teda smerom k zvýšeniu motivácie pre súčasných pedagógov a posilnenia atraktivity tohto povolania pre mladých. Odlišné motivačné faktory totiž fungujú na skúsených pedagógov a iné na mladých absolventov, iné v Bratislave a v Prešovskom kraji a zdá sa, pri pohľade na dlhodobý pokles mužov v radoch učiteľov, že rozdiel je aj v prístupe mužov a žien. Samostatnou kapitolou je potom potenciál využitia pracovníkov iných sektorov ekonomiky, ktorí cítia motiváciu zmeny kariéry smerom k pedagogike, avšak rigidný systém získavania potrebnej kvalifikácie je skôr prekážkou ako povzbudením. |
Graf č.3 – postoje širokej verejnosti detí na ZŠ a SŠ

Graf č.4 – postoje rodičov detí, ktoré navštevujú ZŠ a SŠ
