Aké je povedomie rodičov a verejnosti o kurikulárnej reforme?

Kurikulárna reforma je jednou z piatich tém, ktoré v roku 2023 zástupcovia združenia Rodičia.sk identifikovali ako kľúčové pre slovenské školstvo a ešte pred voľbami vyzvali zástupcov politických strán, aby ich vo svojich programoch venovali. Z vlastného reprezentatívneho prieskumu z januára 2022 totiž vyplýva, že iba 43 % rodičov na Slovensku si vtedy myslelo, že “obsah a forma výučby na školách v SR zodpovedá potrebám 21. storočia” (široká verejnosť 34 %).

Nakoľko bola v tomto školskom roku reforma spustená už na 400 základných školách, združenie sa pokúsilo zistiť, do akej miery rodičia i široká verejnosť reformu vôbec evidujú, či s jej obsahom súhlasia a má ich podporu. Bez podpory rodičov je totiž osud tak zásadnej reformy v školstve veľmi otázny. Vďaka podpore Férovej nadácie O2 bol v spolupráci s agentúrou 2muse realizovaný kvantitatívny ad-hoc prieskum na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie vo veku 18+ (1010 respondentov, v tom 329 rodín s deťmi na školách). Zber dát bol uskutočnený medzi 9. – 15. septembrom 2024, teda približne týždeň od jej spustenia, kedy jej médiá a politici venovali najväčšiu pozornosť.

Aké je všeobecné povedomie verejnosti o kurikulárnej reforme?

Len štvrtina populácie eviduje, že by o kurikulárnej reforme počula. Z tejto podskupiny ľudí viac ako tri štvrtiny súhlasia, že spolu s kurikulárnou reformou treba zmeniť aj štýl učenia. Takmer polovica podskupiny verí, že práve kurikulárna reforma pomôže priblížiť obsah a formu vzdelávania v SR k potrebám 21. storočia, avšak viac ako štvrtina vôbec nevie, či tieto témy nejako súvisia. Necelá polovica ľudí, ktorí reformu evidujú si naopak myslí, že nepotrebujeme až tak zmenu obsahu a formy výučby ale lepších učiteľov. Že sa o kurikulárnej reforme vedie dostatočná debata, vďaka ktorej vedia o čom je a čo je jej cieľom je aspoň čiastočne presvedčených 41% z nich.

Graf č.1 – postoje širokej verejnosti

Regionálne špecifiká:

  • Najvyššiu mieru povedomia o reforme majú obyvatelia Prešovského kraja, kde viac ako jedna tretina (34%) už o nej počula.
  • V Košickom kraji zase viac ako polovica obyvateľov (51%), ktorí počuli o kurikulárnej reforme súhlasí s tvrdením, že sa o nej vedie dostatočná debata a vedia, čo je jej cieľom.
  • O potrebe meniť spolu s kurikulárnou reformou aj štýl učenia sú, v rámci informovaných ľudí, najviac presvedčení obyvatelia Bratislavského kraja – až 83 %.

Znalosť reformy zo strany rodičov je lepšia len minimálne

Znalosť kurikulárnej reformy medzi rodičmi nie je oveľa lepšia ako znalosť bežnej populácie. Rozdiel je len 2 % a v prípade rodičov detí navštevujúcich ZŠ je to o 4 % viac, teda 29 %. Z tých rodičov, ktorí však o reforme vedia, je cítiť, že do nej vkladajú väčšie nádeje ako široká verejnosť a až 58 % z nich verí, že jej implementácia posunie naše školstvo bližšie k 21. storočiu. Takmer polovica si ale myslí, že kľúčový bude aj tak učiteľ.

Graf č.2 – postoje rodičov detí, ktoré navštevujú od predškolskej dochádzky po vysokú školu

Mohli by sme teda z výsledkov usudzovať, že povedomie o reforme vytvára najmä celospoločenská debata prebiehajúca v médiách, na konferenciách a iných odborných podujatiach a iniciovaná najmä rezortom školstva. Najväčšia výzva v komunikácií teda stojí pred samotnými školami, prípadne ich zriaďovateľmi, pretože najmä na základných školách a škôlkach by znalosť reformy mala byť podľa nášho názoru omnoho vyššia. Zvlášť ak máme zhodu v tom, že podpora rodičov je pre úspech tejto významnej reformy priam nevyhnutná.

Celkovo je to len 13 % rodičov detí v školskom a predškolskom veku, ktorí evidujú informácie a debaty o tejto reforme a vďaka nim pochopili jej cieľ a obsah. Ak chceme túto významnú reformu úspešne zvládnuť, musí sa stať omnoho významnejšou témou, ako tomu bolo doteraz.